ניתוח עפעפיים

עם העלייה בגיל יש לפעמים צורך לעשות ניתוח עפעפיים. הכל בהתאם לנתונים אישיים וגנטיקה, מאבד העור מגמישותו ועור רפוי מצטבר באזורים שונים, ביניהם העפעפיים. אחד הדיווחים הראשונים לניסיון להקל על תופעה זו נמצא בכתבי מנתחים במאה ה-10 וה-11 לספירה. במקום ניתוח עפעפיים, חלק מהטיפולים כללו צריבה לתיקון רפיון העפעפיים. רק המאה ה-20 הביאה איתה בשורה חדש בתחום ניתוח עפעפיים, עם ההכרה בהיבט הקוסמטי שלהם.
העניים הם החלונות של הנשמה – יש לפתוח אותן !

בשלב ראשון

כמו לפני כל ניתוח פלסטי גם לפני ניתוח עפעפיים חשוב לדעת מה בדיוק מפריע לך ומה יכול ניתוח העפעפיים לעשות. את הקמטים שמסביב לעיניים, למשל, הניתוח הזה אינו יכול למחוק.

המטרות של ניתוח עפעפיים

אצל רוב האנשים מדובר בפגם פיזי מולד, הניכר כבר אצל ילדים, והמתבטא בכך שהעפעף תלוי בכבדות על גלגל העין, וגורם להסתרת החלק העליון של שדה הראייה. במקרה כזה מבצע המנתח קיצור שריר העפעף, ומסיר מעל המנותח את “המראה העייף”. כשצניחת העפעף מתרחשת בהשפעת גיל מבוגר וגורמת למטופל קשיים בראייה – הסיבה לנתח היא גם רפואית, ולא רק אסטטית.

הגיל לא תמיד קובע אם צריך ניתוח עפעפיים

חלק מהמנותחים הם צעירים הסובלים משקיות מתחת לעיניים, הרוב המכריע שזקוקים לעשות ניתוח עפעפיים הוא מבוגרים ומזדקנים המבקשים להשיב לעצמם את המראה הצעיר, המתוח והרענן. צניחת עפעפיים תחתונים יכולה אף היא לנבוע מגיל, אולם במקרים כאלה יש לקבוע תחילה האם מדובר רק בפגם אסתטי, או בפגם פיזי הגורר אחריו דלקות של העין. האבחנה היא שמסווגת את הניתוח בין התחום האסתטי לתחום הרפואי.

סיבוכים אפשריים

ניתוח עפעפיים, הנחשב לקל ולא מסובך, אינו טומן בחובו סיבוכים אלא נדירים ביותר כמו דמם פנימי, עיוות קל של העפעף, הצטלקות לא אחידה ופגיעה בבלוטות החלב (שוב- נדיר ביותר).

לפני הניתוח להרמת עפעפיים

ראשית יש לעבור בדיקת עיניים כדי לשלול כל פגיעה בראייה לאחר הניתוח וגם כדי לבדוק את יכולת ייצור הדמעות ואת שדה הראייה שלך. חפפו את הראש ורחצו היטב את הפנים לפני הניתוח. כדאי לתכנן שהות של יום במחלקה ולדאוג שמישהו ילווה אותך הביתה לאחר הניתוח וישהה איתך מספר ימים במקרה הצורך.

במהלך הניתוח

ניתוח עפעפיים מבוצע לרוב בהרדמה מקומית, אם כי אפשר לבצעו גם בהרדמה כללית. בניתוח יסולקו עודפי עור, שרירים ושומן ואם יש צורך, מחזקים את העפעף התחתון. הניתוח אורך בין שעה וחצי לשעתיים וחצי ולמעט משיכה קלה למספר שניות לא מרגישים בו דבר.

אחרי הניתוח ניתוח עפעפיים

במהלך הימים הראשונים שלאחר הניתוח העיניים נפוחות ומעוטרות בצבעי הכחול והסגול. את התפרים מוציאים לאחר מספר ימים ולאחר שבועיים עד שלושה כבר נראים טוב יותר.